Veelgestelde vragen
Afspraak wijzigen
Als je niet naar locatie kunt komen, wordt je afspraak omgezet in een afspraak via beeldbellen of telefonisch contact. Dat kan als je bijvoorbeeld problemen hebt met vervoer of milde griepklachten. Je afspraak kan op die manier gewoon doorgaan. Bel daarvoor met Service & Info van Mindfit via (088) 646 33 48. Je kunt ook chatten via onze website.
Wanneer je echt niet op je afspraak kunt komen, kun je dit tot uiterlijkāÆ24 uur vooraf aan je afspraak laten weten. Dit geldt ook als je deelneemt aan een groepsbehandeling. Bel daarvoor met Service & Info van Mindfit op (088) 646 33 48 of chat via onze website. In het weekend kun je mailen naar info@mindfit.nl.
Als je zonder geldige reden niet op je afspraak verschijnt of je niet op tijd afmeldt, brengen wij kosten in rekening voor de gemiste behandeling. Je ontvangt een rekening van 75 euro per gemiste afspraak. Als je meerdere keren je afspraak onnodig te laat afzegt, wordt je behandeling bij Mindfit gestopt.
Als je een afspraak hebt met je behandelaar reserveren we deze tijd exclusief voor jou. Wanneer je je afspraak niet op tijd afzegt, gaat er kostbare tijd verloren. In deze tijd kunnen we andere cliƫnten helpen die wachten op onze hulp. De wachttijden voor behandeling zijn soms lang. Daarom willen we de tijd van behandelaren zo goed mogelijk besteden om zo veel mogelijk mensen te helpen. We gaan er dus vanuit dat je alleen in uitzonderlijke gevallen je behandelafspraak afzegt.
Je kunt je afspraak ook wijzigen in een afspraak voor beeldbellen of telefonisch contact. Bijvoorbeeld als je problemen hebt met vervoer of milde griepklachten. Je afspraak kan op die manier gewoon doorgaan.
Als je een afspraak hebt met je behandelaar reserveren we deze tijd exclusief voor jou. Dit geldt ook als je deelneemt aan een groepsbehandeling. Wanneer je je afspraak niet op tijd afzegt, gaat er tijd verloren waarin we andere cliƫnten kunnen helpen. Bovendien krijgt Mindfit geen vergoeding voor behandelafspraken die niet worden nagekomen. De gemiddelde werkelijke prijs van een behandeling is 207,55 euro per uur.
We brengen 75 euro aan kosten in rekening als je niet of te laat afbelt. Je ontvangt daarvan een rekening bij iedere gemiste afspraak. Deze kosten worden niet vergoed door je zorgverzekeraar.
Als je twee keer onnodig of te laat je afspraak afzegt, stopt je behandeling bij Mindfit. Je huisarts ontvangt een bericht dat je dossier wordt gesloten. Je kunt je wel opnieuw aanmelden als je toch graag een behandeling bij Mindfit wilt. Houd er rekening mee dat er wachttijd kan zijn.
In de mail voor je eerste afspraak en op onze website vind je informatie over hoe je een afspraak kunt wijzigen. Ook staat daar uitgelegd dat we kosten in rekening brengen als je je niet op tijd afmeldt voor je behandelafspraak.
Heb je toch nog een vraag over je rekening? Neem dan contact op met Service & Info van Mindfit op (088) 646 33 48. Je kunt ook mailen naar info@mindfit.nl of chatten. Een eventuele klacht kun je indienen via mail info@mindfit.nl.
Mindfit wil zo veel mogelijk mensen snel verder helpen. Wanneer je je afspraak niet op tijd afzegt, gaat er kostbare tijd verloren. Tijd waarin we iemand anders kunnen helpen met zijn hulpvraag. Bovendien ontvangt Mindfit geen vergoeding voor behandelafspraken die niet worden nagekomen.
De gemiddelde werkelijke prijs van een behandeling is 207,55 euro per uur.
Daarom ontvang je een rekening wanneer je niet op je afspraak verschijnt. Je ontvangt deze rekening ook wanneer je je afspraak zonder goede reden te laat afzegt.
Als je meerdere keren je afspraak te laat afzegt, wordt je behandeling bij Mindfit gestopt.
In de mail voor je eerste afspraak en op onze website vind je informatie over deze regeling. Daar kun je lezen dat je je afspraak uiterlijk 24 uur van te voren moet wijzigen of afzeggen en alleen als dat echt niet anders kan.
Aanmelden
Je huisarts kan je rechtstreeks aanmelden bij Mindfit.
Je kunt je ook zelf aanmelden, telefonisch of via onze website. Je hebt dan wel een verwijzing van je huisarts nodig. Met die verwijzing worden de kosten van je behandeling vergoed.āÆIn sommige situaties mogen ook andere artsen je doorverwijzen, bijvoorbeeld een gynaecoloog of oncoloog. Dit verschilt per zorgverzekeraar. Jouw zorgverzekeraar kan jeāÆhierover meer informatie geven. Zonder verwijzing kun je ook bij ons terecht, maar de kosten van de behandeling betaal je dan zelf.
Online aanmelden? Meld je hier aan.
We helpen je uiteraard zo snel mogelijk verder. Toch zijn er soms wachttijden.
Onze zelfhulp in online modules is gratis en altijd beschikbaar. Daar kun je direct mee aan de slag.
Nee, dit is niet mogelijk.āÆ
Je kunt iemand wijzen op onze website om zichzelf aan te melden. Of adviseer deze persoon om contact op te nemen met zijn eigen huisarts. Je kunt ook meegaan met je bekende, als die dat prettig vindt. Bij de meeste huisartsen werkt ook een praktijkondersteuner geestelijke gezondheidszorg, die speciaal is opgeleid voor zorg bij psychische klachten. Zijn de problemen ernstiger of complexer, dan verwijst de huisarts door naar de juiste zorgaanbieder.
Maak je je zorgen over iemand in je omgeving, maar wil hij of zij geen hulp? Probeer dan te praten met je naaste. Waarom wil hij geen hulp? Wat voor ondersteuning zou iemand wƩl willen hebben? Kan jij misschien iets doen? Als je je ernstige zorgen maakt, maar het gesprek levert niets op, dan kun je ook zelf contact opnemen met de huisarts. De huisarts kan zo nodig hulp regelen.
Mindfit biedt geen crisishulp. Als je met spoed hulp nodig hebt, neem dan contact op met je huisarts.
Misschien spreek je niet goed Nederlands. Vertel dit dan bij je aanmelding. Meestal zal het geen probleem zijn een behandelaar te vinden die Engels spreekt. Bij andere talen kan je soms gebruik maken van een tolk. We werken hierin samen met Globaltalk.
Voor hulp van Mindfit moet je 18 jaar of ouder zijn. Ook behandelen we niet alle hulpvragen. Soms is er meer specialistische hulp nodig. Je huisarts weet met welke vragen je door Mindfit goed geholpen kunt worden. Toch blijkt soms na een eerste gesprek of tijdens de behandeling dat er andere hulp nodig is. We gaan dan samen op zoek naar een zorgaanbieder die beter past bij wat jij nodig hebt. Bij eetstoornissen, ernstige verslaving, persoonlijkheidsproblematiek of bij meerdere trauma's kan Mindfit je niet de beste hulp bieden. Dat geldt ook wanneer je gevoelig bent voor crisis.
Bij Mindfit vinden we het ook belangrijk dat je gemotiveerd bent om aan de slag te gaan met je hulpvraag. Je maakt thuis oefeningen en bent actief bezig met de onderwerpen die in de gesprekken met je behandelaar aan bod komen. De behandelaar begeleidt je proces en steunt je hierin. Maar je bent zelf aan zet om er het beste uit te halen.
Je huisarts en de behandelaar van Mindfit bekijken of je klacht onder de zogenaamde āDSM-5-classificatieā valt. De DSM 5 is een officiĆ«le lijst van diagnoses van psychische klachten. Alleen als jouw klacht daar wordt beschreven, vergoedt je zorgverzekeraar je behandeling.
Bij Mindfit behandelen we alleen volwassenen vanaf 18 jaar. Kinderen en jongeren onder de 18 kunnen terecht bij onze collegaās van Jeugd GGZ .
Ja, dat kan.
JeāÆkunt jezelf aanmelden (link) voor een behandeling zonder een verwijzing van je huisarts. De kosten van de behandeling betaal je dan zelf. Alleen met een verwijzing wordt je behandeling vergoed door de zorgverzekeraar. Heb jeāÆgeen verwijzing maar wil je wel behandeld worden door Mindfit? Vraag danāÆeen offerte op viaāÆinfo@mindfit.nl.
Voor onze online zelfhulp heb je geen verwijzing nodig, daarmee kun je direct aan de slag.
Wanneer je je aanmeldt bij Mindfit nemen wij contact met je op om je eerste afspraak te maken.
Ook krijg je inloggegevens voor onze welkomstmodule toegestuurd. Daarin staan vragen waarmee je zelf al meer inzicht krijgt in de doelen waaraan je wilt werken in je behandeling. Ook vul je een vragenlijst in (ROM) die inzicht geeft in hoe het nu met je gaat.
De welkomstmodule en de ROM vragenlijst maak je online, op je PC of laptop. Je bereidt je daarmee vast voor op je eerste gesprek. Ook daarvoor krijg je per mail een bevestiging van de uitnodiging.
Het kan voorkomen dat in het eerste gesprek blijkt dat je beter geholpen kunt worden door een andere zorgaanbieder of dat je besluit dat de hulp van Mindfit niet is wat je zoekt.
Gesprekken
Als je niet naar onze locatie kunt komen, maar je wilt het gesprek wel door laten gaan, dan kun je ook telefonisch of met beeldbellen contact hebben met je behandelaar. Neem daarvoor contact op met je behandelaar.
We gaan er vanuit dat je je behandelafspraak alleen afzegt als dat echt nodig is. Je wilt immers snel geholpen worden. En andere cliƫnten ook. Mocht het toch nodig zijn, geef dan zo snel als kan, uiterlijk 24 uur vooraf aan je afspraak door, dat je je afspraak wilt verzetten. Bel daarvoor je behandelaar of neem contact op met Service & Info van Mindfit, tel. (088) 646 33 48.
Mindfit wil zo veel mogelijk mensen snel verder helpen. Wanneer je je afspraak niet op tijd afzegt, gaat er kostbare tijd verloren. Tijd waarin we iemand anders kunnen helpen met zijn hulpvraag. We gaan er daarom vanuit dat je alleen in uitzonderlijke gevallen je behandelafspraak afzegt. Doe dit tot uiterlijkāÆ24 uur vooraf aan je afspraak. Bel daarvoor je behandelaar of neem contact op met Service & Info van Mindfit, tel. (088) 646 33 48.
Heb je je afspraak niet op tijd afgezegd? Bel dan zelf voor een nieuwe afspraak. Helaas is er niet altijd direct ruimte in de agenda van je behandelaar.
Wanneer je daarna nogmaals een afspraak te laat afzegt, dan stopt je behandeling. Wel kun je je dan opnieuw aanmelden bij Mindfit. Houd er daarbij rekening mee dat er wachttijd kan zijn.
Let op: Wanneer je niet bij je eerste gesprek komt en je hebt je daarvoor niet afgemeld, dan wordt je uitgeschreven bij Mindfit. Je huisarts krijgt hiervan een kennisgeving. Je moet je dan opnieuw aanmelden als je toch bij Mindfit behandeld wilt worden.
Bij je eerste gesprek maak je kennis met je behandelaar. Als je dat prettig vindt, kan je iemand meenemen naar dit gesprek.
Soms is er nog een andere behandelaar aanwezig, de regiebehandelaar. Deze behandelaar is eindverantwoordelijk voor je behandeling, maar voert de behandeling niet uit. De regiebehandelaar komt dan even kort met je kennismaken in het eerste gesprek. Daarna gaat het gesprek verder met je eigen behandelaar.
Mindfit is verplicht om je te vragen naar je identificatie. Neem daarom jeāÆpaspoort, ID-kaart of rijbewijs mee naar je eerste gesprek.āÆOok noteren we je burgerservicenummer (BSN). Bij de afspraken daarna hoef je geen ID bewijs meer mee te nemen.
Als je vanāÆjeāÆhuisarts een verwijsbrief hebt gekregen en wij hebben die nog niet ontvangen, dan vragen we jeāÆdeze mee te nemen.
Wanneer je bent aangemeld bent bij Mindfit nemen wij contact met je op om een afspraak te maken.
Heb je vragen over je afspraak, neem dan contact op met het secretariaat van Mindfit, tel. (088) 646 33 48.
Natuurlijk mag dat!
Het is jouw behandeling en als jij het prettig vindt dat er iemand met je meegaat, is dat uiteraard mogelijk. Een vriend, bekende of familielid betrekken bij je behandeling kan jou steun bieden.
Ja, dat kan.
Via een sms-alert helpen wij je herinneren aan je afspraak.
Algemene informatie
Het kan voorkomen dat je niet tevreden bent over je behandeling, onze informatie, het contact met je behandelaar of de ontvangst op onze locatie. Wij raden je aan dat altijd eerst te bespreken met je behandelaar. Komen jullie er samen niet uit of wil je liever geen gesprek? Neem dan contact op met de klachtenfunctionaris Rita Linde via e-mailāÆklachten@mindfit.nlāÆof telefoon (06) 120 792 31.
Een klachtenfunctionaris is onpartijdig en kan je informeren en adviseren over wat je het beste met je klacht kunt doen. Samen bespreek je je wensen en verwachtingen en zoeken jullie naar een oplossing. Ook kan de klachtenfunctionaris een gesprek organiseren met jou en de betrokken medewerker(s) en daarbij bemiddelen.
Uiteraard kan je je voorkeur uitspreken voor een behandelaar, bijvoorbeeld of je door een man of een vrouw behandeld wilt worden. Soms is de behandelaar van jouw voorkeur niet beschikbaar. Dan gaan we daarover met je in gesprek om tot een oplossing te zoeken. Misschien is het mogelijk om op een andere locatie je behandeling te volgen of bij iemand anders uit hetzelfde team.
Bij Mindfit is de regiebehandelaar verantwoordelijk voor een goed verloop van je behandeling. Dat geldt ook voor de diagnose die wordt gesteld en het behandelplan. Maar we gaan ook uit van jouw eigen regie, eigen kracht en eigen verantwoordelijkheid. Dat betekent dat je zelf ook verantwoordelijk bent voor het verloop van je traject.
Het komt wel eens voor dat er geen persoonlijke klik is tussen jou en je behandelaar. Mogelijk staat dat een goede samenwerking in de weg. Je kunt dit het beste bespreken met je behandelaar. Eventueel kan een collega de behandeling overnemen.
Je behandelaar is er om al je vragen te beantwoorden. Als je twijfelt aan de diagnose, bespreek dit dan met hem of haar. Als je daarna nog steeds twijfelt, dan kun je een andere hulpverlener vragen om een second opinion. Een second opinion betekent letterlijk āeen tweede meningā. Je kan een second opinion aanvragen via onze Service & Info of via je zorgverzekeraar.
In de teams van Mindfit werken verschillende professionals, zoals (gezondheids)psychologen, verpleegkundigen,āÆsociaal psychiatrisch verpleegkundigen enāÆverpleegkundig specialisten.
Tijdens kantooruren kun jeāÆin een crisissituatie rechtstreeks contact opnemen met je behandelaar. Neem buiten kantoortijdenāÆcontact op met je huisarts of de huisartsenpost.
Een regiebehandelaar is eindverantwoordelijk voor je behandeling. Hij is verantwoordelijk voor het stellen van een juiste diagnose en voor het behandelplan.
Soms is je eigen behandelaar ook de regiebehandelaar. Maar het kan voorkomen dat je behandelaar geen regiebehandelaar is. De regiebehandelaar is dan wel eindverantwoordelijk, maar is niet degene die de behandeling uitvoert. Bij Mindfit is een regiebehandelaar een gezondheidspsycholoog, psychotherapeut of verpleegkundig specialist.
De welkomstmodule is een digitaal welkom. Daarmee start je je behandeling. Je maakt kennis met de werkwijze van Mindfit. Dat wordt in korte videoās uitgelegd. Verder maak je een aantal vragen waarmee je inzicht krijgt in wat er speelt in je leven. En met welke vraag je door Mindfit geholpen wilt worden. Zo bereid je je vast voor op je eerste gesprek.
Mindfit wil je zo goed mogelijk helpen. Daarom meten we het effect van onze behandelingen.
Om te weten of je met de behandeling je doelen bereikt, vragen we je een paar vragenlijsten in te vullen. Dit wordt Routine Outcome Monitoring (ROM) genoemd. Je krijgt inloggegevens voor de vragenlijsten na je aanmelding per mail toegestuurd. De vragenlijsten gaan over hoe je je voelt (lijst MHC-SF-R) en hoeveel last je hebt van je klachten (BSI 18) en of je voelt dat je grip hebt op je leven (GSAAS).
We zullen je op meerdere momenten in je behandeling vragen de vragenlijst in te vullen. Zo kunnen we goed meten of de behandeling naar wens verloopt. Je behandelaar bespreekt de uitkomsten met jou. Wil je na afloop zelf je resultaten inzien? Je vindt ze met duidelijke uitleg in MijnMindfit, je persoonlijke online dossier waar je altijd terecht kunt voor je gespreksverslagen, afspraken en rapportages.
Natuurlijk mag dat.
Wanneer we contact met je opnemen om een afspraak in te plannen, kun je laten weten welke locatie je voorkeur heeft. Je kunt onze behandelingen ook grotendeels online volgen. Je hoeft dan maar een enkele keer naar onze locatie te komen en de overige afspraken zijn online, via beeldbellen. De reisafstand naar een locatie is daarmee mogelijk minder belangrijk.
Als je een wijziging wilt doorgeven, bijvoorbeeld een nieuw adres of telefoonnummer, neem dan contact op met Service & Info. Dit kan telefonisch op (088) 646 33 48 of per mail via info@mindfit.nl.
Kosten
Ja, zo gauw je behandeling start wordt je verplicht eigen risico aangesproken. Ook je eerste gesprek, de intake, hoort bij de behandeling. Mocht je daarna besluiten om niet verder te gaan bij Mindfit, dan worden de kosten van je eerste gesprek wel verrekend met je eigen risico.
De overheid stelt jaarlijks de hoogte van het verplicht eigen risico vast. Het eigen risico in 2024 is ā¬ 385,-. Dit bedrag betaalt iedereen vanaf 18 jaar. Daarnaast kun jeāÆvrijwillig kiezen voor een hoger eigen risico. JeāÆbetaalt dan minder premie. Dit kun jeāÆafspreken met jouwāÆzorgverzekeraar. Met vragen over de hoogte van je eigen risico kun je het beste contact opnemen met je eigen zorgverzekeraar.
Kom je in de problemen door de betaling van je eigen risico? Neem dan contact op met je zorgverzekeraar. Zij kunnen je helpen met bijvoorbeeld een betalingsregeling.
Een behandeling is opgebouwd uit losse onderdelen: de zorgprestaties. Een behandeling met je behandelaar is bijvoorbeeld Ć©Ć©n losse zorgprestatie. Je zorgverzekeraar telt de zorgprestaties die in 2023 plaatsvinden, mee in de berekening van het eigen risico voor 2023. De zorgprestaties die in 2024 plaatsvinden, tellen mee in de berekening van het eigen risico voor 2024.
Let op: Het kan mogelijk een tijdje duren voor jouw verzekeraar de zorgkosten in rekening brengt.
De actuele status van de zorgcontracten van Mindfit met de verschillende zorgverzekeraars kun je hier bekijken.
De kosten voor een behandeling verschillen. Het hangt af van hoe lang jouw behandeling duurt en of jeāÆook gebruik maakt van online behandeling of groepsbehandeling. Onze online zelfhulp is gratis, voor iedereen.āÆ
Je zorgverzekeraar kan je vertellen of je behandeling bij Mindfit wordt vergoed. Zij vragen wel altijd een verwijzing van de huisarts.
Heb jeāÆgeen verwijzing van jeāÆhuisarts voor een behandeling bij Mindfit? Dan kun je besluiten de kosten zelf te betalen. Vraag hiervoor een offerte op bij Mindfit.āÆ
Bij de start van een behandeling bij Mindfit wordt je eigen risico aangesproken.
Heb je een vraag over je rekening? Stel die gerust aan je behandelaar.
Je kunt ook contact opnemen met Service & Info viaāÆinfo@mindfit.nlāÆof (088) 646 33 48.
Het kan zijn dat er iets op de factuur staat dat je niet herkent of wat niet klopt volgens jou. Neem dan contact op met je zorgverzekeraar. Zij kunnen je dit uitleggen.
Op de behandelingen die je in 2024 ontvangt wordt je eigen risico verrekend. Het is dus niet belangrijk wanneer de rekening verstuurd wordt, maar wanneer je de behandeling hebt ontvangen.
Er zijn verschillende soorten zorgprestaties:
- Consulten. Dit zijn de gesprekken, fysiek of online. Ook een gesprek met je zorgverlener via beeldbellen, telefonisch of per mail telt als consult.
- Groepsconsulten. Je praat met de zorgverlener in een groep samen met andere cliƫnten.
Soms is bij een consult iets extraās nodig. Bijvoorbeeld een tolk. Of reistijd omdat je zorgverlener bij je thuis was. Deze zorgprestaties heten ātoeslagenā. Deze worden bij een consult opgeteld, als dat van toepassing is.
De overheid heeft berekend hoeveel elke zorgprestatie maximaal mag kosten. Er zijn veel verschillende tarieven. Dat komt omdat bij het bepalen van de tarieven onder andere rekening is gehouden met:
- Het beroep van de zorgverlener bijvoorbeeld psycholoog, verpleegkundige of verpleegkundig specialist.
- Het type consult. Een consult diagnostiek is duurder dan een behandelconsult.
- De duur van het consult. Hoe langer het consult duurt, hoe meer het kost.
Let op:
Ā· De duur van een consult bepaalt het tarief. Mindfit mag uitgaan van de tijd die voor jou in de agenda was gepland. Ook als het consult in werkelijkheid iets langer of korter duurde.
Ā· Heb je op Ć©Ć©n dag meerdere keren contact met je zorgverlener gehad via email of chat? Dan kan dit als Ć©Ć©n consult op de rekening staan.
Ā· Ook je eerste gesprek hoort bij je behandeling en wordt in rekening gebracht.
In de tarievenzoeker van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vind je alle tarieven. Het kan zijn dat je op je kostenoverzicht iets andere tarieven ziet. Dat komt omdat er soms met de zorgverzekeraar andere prijzen worden afgesproken, maar het tarief mag nooit hoger zijn dan 110% van het NZA tarief.
Je behandeling kan bestaan uit verschillende onderdelen. Bijvoorbeeld individuele gesprekken ofāÆgroepsbehandeling. Al deze losse onderdelen heten zorgprestaties. De zorgprestaties staan op de rekening die Mindfit aan de zorgverzekeraar stuurt. Op basis hiervan weet de zorgverzekeraar welk bedrag hij Mindfit moet vergoeden.
Wanneer je een verwijzing hebt van je huisarts declareert Mindfit de kosten bij je ziektekostenverzekeraar. Via je zorgverzekeraar kun je inzien welke kosten Mindfit in rekening heeft gebracht. Je eigen risico moet je zelf betalen. De zorgverzekeraar brengt dat bij je in rekening.
Heb je geen verwijzing van je huisarts en betaal je je behandeling zelf? Dan ontvang je zelf een factuur van Mindfit.
Ja dat kan.
Je kunt dit opvragen viaāÆinfo@mindfit.nl. Je krijgt dan een overzicht van de zorgprestaties die in het kader van je behandeling zijn gedeclareerd.
Ook in het declaratieoverzicht van de zorgverzekeraar kun je zien welke zorgprestaties voor jouw behandeling zijn ingezet. Het declaratieoverzicht is vaak ook via het overzicht van je eigen risico betalingen te zien, die je van de zorgverzekeraar ontvangt. Je zorgverzekeraar kan je helpen om het declaratieoverzicht te begrijpen.
Sommige mensen komen in aanmerking voor bijzondere bijstand van de gemeente. Daarmee krijg je een vergoeding voor bepaalde zorgkosten. Of jij in aanmerking komt voor deze bijzondere bijstand kun je navragen bij je gemeente.
Online behandelen
āBlendedā betekent gemixed: we maken een combinatie van online behandelen met behandeling op locatie. Bij Mindfit heb je altijd minimaal Ć©Ć©n afspraak op locatie, waarbij je je behandelaar ontmoet. Samen spreek je af of je contact houdt via beeldbellen en hoe vaak. Ook telefonisch contact of per mail is een mogelijkheid. Je hoeft dus niet voor iedere afspraak naar onze locatie te komen.
Ook kun je online modules maken die je steunen bij je behandeling. Voor sommige mensen is het juist prettig wat vaker op locatie te komen om hun behandelaar te spreken. Dat kun je aangeven bij je behandelaar. Samen bepalen jullie wat het beste bij jou past.
Bij een online behandeling heb je een eigen behandelaar. Je hebt een verwijzing van je huisarts voor hulp van Mindfit. Je bent aangemeld en samen met je behandelaar bespreek je welke onderdelen van de behandeling je digitaal volgt. De behandelaar zet dan modules voor je klaar die je thuis op je eigen PC of tablet kunt gebruiken. Ook het contact met je behandelaar kan online, via beeldbellen of per mail plaatsvinden.
Online zelfhulp bestaat uit korte modules die je zelfstandig volgt. Onze online zelfhulp is gratis en iedereen kan er gebruik van maken. Waar en wanneer jij wilt.
Bij Mindfit kun je contact hebben met je behandelaar via beeldbellen. Je hebt dan een gesprek in een beveiligde omgeving.
Ook kun je beveiligd e-mailen met je behandelaar. Daarnaast kan de behandelaar online behandelmodules voor je klaarzetten. Dat zijn bijvoorbeeld oefeningen, filmpjes of informatie. Je kunt deze modules volgen in je eigen omgeving op een moment dat jou het beste uitkomt.
Hoe doe ik dat beeldbellen? In deze video leggen we je in 45 seconden uit hoe je kunt beeldbellen met je behandelaar.
Online zelfhulp zijn korte programmaās die via onze website worden aangeboden. Je kunt daarmee zelf werken aan je mentale gezondheid. Denk aan vragen over slecht slapen, piekeren of omgaan met stress. Je kunt direct aan de slag met deze modules. Deze zelfhulp is gratis en anoniem.
Soms is het fijn verhalen te horen van anderen. Hoe gaan zij om met moeilijke situaties?
Op InTalk vind je podcasts met verhalen van mensen die te maken kregen met ziekte, verlies, psychische klachten of stressvolle situaties. Misschien herken je iets van jezelf in hun ervaring of heb je iets aan de tips van deze vertellers.
Als je klachten toch erger worden en je onvoldoende steun hebt aan de zelfhulpmodules, ga dan naar je huisarts.
De online behandelmodules worden geadviseerd door je behandelaar. De modules zijn onderdeel van je totale behandeling. Naast het werken via deze modules heb je dus ook persoonlijk contact met je behandelaar.
Je zorgverzekering vergoedt je behandeling als je een verwijzing hebt van je huisarts.
Met een online behandeling kun je zelf bepalen op welk moment en op welke plek je bezig gaat met je behandeling. Je hoeft niet te wachten op een volgende afspraak en je hebt geen reistijd nodig om naar een locatie te komen. De online behandelmodules zijn altijd toegankelijk en je hebt alle tijd om je gedachten onder woorden te brengen.āÆ
Als je niet goed in je vel zit, hoef je niet altijd door een professional geholpen te worden. Met de juiste online zelfhulp kun je zelf al veel bereiken. Je bepaalt zelf waar, wanneer en hoe lang je aan het werk gaat met je mentale gezondheid. Het is anoniem en vanuit een beveiligde omgeving.
Ook ervaringsverhalen van anderen kunnen je helpen bij je eigen vragen. De podcasts van InTalk zijn altijd toegankelijk en bieden je misschien herkenning, inspiratie of tips. Je kunt ze beluisteren waar en wanneer jij wilt.
Als je klachten toch erger worden en je onvoldoende steun hebt aan de zelfhulpmodules, ga dan naar je huisarts.
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een online behandeling vaak net zo goed werkt als een persoonlijk gesprek met een behandelaar. De modules die we digitaal aanbieden zijn ook uitgebreid getest.
Bij Mindfit wordt een online behandeling altijd aangeboden in combinatie met persoonlijke gesprekken.āÆDat heet: blended behandelen.
Online behandeling kan voor iedereen worden ingezet die bij Mindfit in behandeling is. Samen met je behandelaar bespreek je welke onderdelen van je behandeling je online doet. Ook spreek je af wanneer je op locatie komt of wanneer je contact houdt via mail, beeldbellen of telefonisch.
Je moet een PC of tablet hebben, maar je hoeft niet veel ervaring te hebben met de computer of tablet. Je behandelaar kan je laten zien hoe het werkt.
Absoluut. Bij online behandelen en online zelfhulp werk je via een speciaal beveiligde internetsite.
Iedereen heeft wel eens last van klachten als slecht slapen, piekeren of stress. Misschien is het goed meer te bewegen, minder te drinken of ben je op zoek naar oefeningen om te ontspannen. Onze zelfhulpmodules helpen je bij die vragen. Je hoeft daarvoor niet naar je huisarts, maar kan direct zelf aan de slag. Je hoeft niet veel ervaring te hebben met de computer. Ook zijn de modules geschikt voor alle leeftijden. link
Als je klachten toch erger worden en je onvoldoende steun hebt aan de zelfhulpmodules, ga dan naar je huisarts.
Privacy
Het elektronisch patiƫntendossier (EPD) is je medische dossier waarin alle informatie is opgeslagen rondom je hulpvraag, de voortgang van je behandeling, correspondentie, medicijngebruik, eerdere behandelingen en ziekteverleden. Via MijnMindfit heb je zelf toegang tot al je gegevens over je behandeling bij Mindfit.
MijnMindfit is jouw persoonlijke online dossier.
Via een account krijg je toegang tot je dossier. Het is goed beveiligd. Je vindt er alles wat van belang is in je behandeling: Je afspraken in een kalender, je behandelplan en de resultaten van onderzoek of vragenlijsten. Ook kan je via deze omgeving online hulpmodules maken of beeldbellen met je behandelaar.
Mindfit gaat zorgvuldig om met je gegevens. Alles wat jeāÆmet je behandelaar bespreekt, valt onder het beroepsgeheim. Je behandelaar bespreekt jouw situatie mogelijk met het behandelteam, maar verder met niemand. Ook de collegaās van dit team hebben geheimhoudingsplicht. Zij mogen geen informatie over jou met anderen delen.
Wel houden we je huisarts regelmatig op de hoogte van het verloop van je behandeling, tenzij jeāÆhier bezwaar tegen hebt. Zo laten we je huisarts weten wat je behandeldoelen zijn en wanneer je behandeling begint. Ook veranderingen in de behandeldoelen of het afsluiten van je behandeling delen we mee aan je huisarts.
Wil je liever niet dat deze informatie wordt gedeeld? Geef dit dan aan bij je behandelaar.
De gegevens uit je elektronisch dossier zijn vertrouwelijk. Dat betekent dat onze medewerkers alleen dĆe informatie kunnen bekijken die ze voor hun taak nodig hebben. Bijvoorbeeld: je behandelaar kan je behandelplan zien. Maar de financiĆ«le administratie kan alleen je verzekeringsgegevens bekijken. Zij hebben geen toegang tot je behandelplan of je medische gegevens.
Dat is niet mogelijk zonder toestemming. Jouw privacy en die van andere cliĆ«nten, bezoekers en medewerkers zijn belangrijk voor ons. Daarom is het niet toegestaan geluid- en/of beeldopnames te maken in de gebouwen en op de terreinen van Mindfit zonderāÆtoestemming vooraf.
Nee, dat is niet mogelijk. Een dossier is alleen in te zien door de cliĆ«nt zelf en zijn behandelaar. Familie en naastenāÆhebben geen toegang tot het dossier, tenzij de cliĆ«nt daarvoor toestemming geeft. Dit geldt ook wanneerāÆdeāÆcliĆ«ntāÆis overleden.
Wanneer je inzage wenst in verband met een erfelijke aandoening, dan kan met de behandelaar worden overlegd of inzage mogelijk is. Andere delen van het dossier schermen we dan af.
Mindfit geeft geen informatie over jou aan mensen die niet bij de behandeling betrokken zijn. Dit mag namelijk alleen als jij daar toestemming voor geeft.
Alleen op grond van specifieke wettelijke bepalingen mag de behandelaar in uitzonderlijke situaties hiervan afwijken, bijvoorbeeld als je gezondheid of veiligheid, of die van anderen, in gevaar is.
In zeer uitzonderlijke gevallen gelden wettelijke verplichtingen of een rechterlijke uitspraak waardoor wij gegevens moeten afstaan. Dit komt in de praktijk echter bijna niet voor.
Jouw gegevens worden dus niet aan anderen verstrekt en ook niet langer bewaard dan nodig is. Mindfit vraagt je nadrukkelijk toestemming als we hiervan afwijken. Mindfit volgt de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst enāÆde Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Je online dossier is nog tot 20 jaar na de afronding van je behandeling voor jou beschikbaar.
Je dossier wordt na afloop van je behandeling nog twintig jaar bewaard. Dat is de standaard regeling.
Maar als je dat niet wilt, kun je je behandelaar vragen om je dossier te vernietigen. Je moet die vraag schriftelijk indienen. Je behandelaar zal ook schriftelijk reageren. Mocht je behandelaar niet meer werken bij Mindfit, dan behandelt het behandelteam je verzoek.
Jazeker, wij kunnen je elektronisch dossier voor specifieke medewerkers afschermen. Dit kun je vragen aan je behandelaar.
Wanneer er onjuiste informatie in je dossier staat, dan kun je dit laten wijzigen. Je moet deze wijziging schriftelijk aanvragen. Binnen vier weken hoor je ofāÆaan jeāÆverzoek kan worden voldaan.
Deze route lijkt misschien wat formeel. Maar we doen dit bewust: een formele en controleerbare afwikkeling voorkomt misbruik en misverstanden.
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft in haar GGZ-regelgeving een uitzondering gemaakt op het gebied van privacy: GGZ-cliƫnten kunnen bij hun zorgaanbieder aangeven dat ze bezwaar hebben tegen vermelding van diagnosegegevens en/of zorgvraagtypering op de factuur en tegen de aanlevering van de diagnose en/of zorgvraagtypering aan de NZa.
Standaard staan op je factuur (declaratie) naar je zorgverzekeraar verplicht diagnosegegevens en/of de zorgvraagtypering vermeld. Dat zijn geen persoonlijke details over je behandeling, die blijven tussen jou en je behandelaar. Wel staat er een code op de factuur waarmee voor de zorgverzekeraar duidelijk is welke zorg voor welke prijs geleverd is. Daarnaast ontvangt ook de NZa voor beleidsdoeleinden de diagnose en/of de zorgvraagtypering.
Als je bezwaar hebt tegen de vermelding van je diagnose/zorgvraagtypering op je factuur en de aanlevering van deze gegevens aan de NZa, dan kan je samen met Mindfit een privacyverklaring ondertekenen, zodat de vermelding en aanlevering achterwege blijft. Je vindt deze privacyverklaring vind je hier:
Je kan een aanvraag doen om je dossier te laten vernietigen. Je kunt ook vragen om alleen onderdelen uit je dossier te laten verwijderen.
Je behandelaar zal goed afwegen of aan je vraag kan worden voldaan. Soms kan dit niet. Bijvoorbeeld omdat dat iemand anders door vernietiging van jouw gegevens in de problemen komt. Denk daarbij aan familie zoals kinderen voor wie deze gegevens belangrijk zijn bij onderzoek naar erfelijke ziekten.
Daarnaast kan het zijn dat je behandelaar zijn werk niet goed meer kan doen als jouw medisch dossier wordt vernietigd. Of dat een behandelaar in een juridische procedure bij vernietiging van gegevens zich moeilijk kan voorbereiden omdat de medische informatie er niet meer is.
Het is belangrijk om te weten dat het vernietigen van je dossier voor jou ingrijpende gevolgen kan hebben. Het vernietigen van informatie over jou en je medische en geestelijke gezondheid kan niet meer worden teruggedraaid: de informatie is dan vooraltijd weg. Dus kan er ook geen informatie meer worden geraadpleegd als je in de toekomst gezondheidsproblemen krijgt.
Hieronder vind je informatie over het aanleveren en gebruiken van gegevens in de geestelijke gezondheidszorg (ggz). Deze gegevens zijn van groot belang voor het verbeteren van de zorg die je ontvangt en voor het maken van weloverwogen keuzes. We leggen uit wat er verandert, hoe jouw privacy wordt beschermd en wat dit betekent voor je behandeling.
1. Je bezwaren worden gerespecteerd Als je bezwaar hebt tegen het delen van bepaalde informatie, kun je dit aangeven bij je behandelaar. Die neemt het bezwaar op in het behandeldossier. Je kunt hiervoor een privacyverklaring ondertekenen. De gegevens over de zorgvraagtypering en over de diagnose komen dan niet op de factuur terecht en worden niet aan de NZa aangeleverd.
2. Waarom worden gegevens aangeleverd? Alle zorgaanbieders in de ggz en forensische zorg delen informatie over de zorg die ze bieden met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Dit helpt de zorg te verbeteren en zorgt ervoor dat je behandeling beter aansluit bij je behoeften.
3. Wat voor gegevens worden gedeeld? De gegevens die worden gedeeld bevatten informatie op patiƫntniveau, maar zonder direct identificeerbare kenmerken zoals naam, geboortedatum, enzovoort. Deze gegevens zijn belangrijk om te begrijpen welke zorg nodig is en hoe deze kan worden verbeterd.
4. Wachttijden inzichtelijk maken Het is van belang dat je snel de juiste zorg kunt vinden. Daarom publiceren alle ggz-aanbieders, dus ook Dimence Groep, hun wachttijden zodat je kan zien waar je snel terecht kan. Deze wachttijden worden verzameld en gepubliceerd, zodat je een weloverwogen keuze kunt maken.
5. Jouw privacy is beschermd Jouw privacy is van groot belang. De gegevens die worden gedeeld zijn geanonimiseerd, wat betekent dat je persoonlijke gegevens niet direct herleidbaar zijn. Dit is goedgekeurd door de Autoriteit Persoonsgegevens.
6. Wat verandert er vanaf 1 juli 2023? Vanaf 1 juli 2023 wordt het verplicht om gegevens over de zorgvraagtypering te delen. Dit helpt om beter inzicht te krijgen in welke zorg patiƫnten met vergelijkbare problemen nodig hebben. Deze gegevens worden zorgvuldig verwerkt en jouw privacy blijft gewaarborgd.
7. Eerlijke vergoedingen voor zorg De gegevens die worden gedeeld, helpen ook om eerlijke vergoedingen voor zorg mogelijk te maken. Dit betekent dat de zorgverleners beter kunnen bespreken wat nodig is voor jouw behandeling en hoe dit financieel ondersteund kan worden.
Je kunt ook meer informatie vinden op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit.
Lees hier het laatste actuele NZA gerelateerde nieuws vanuit Dimence Groep (Stichting Mindfit is onderdeel van Dimence Groep).
Om de kwaliteit van onze zorg te garanderen zijn er kwaliteitscontroles. De kwaliteit van onze dienstverlening wordt beoordeeld door interne en externe controleurs, ook wel auditoren genoemd. Zij bekijken bij een controle ook zorgdossiers. Auditoren hebben daarbij, net als zorgverleners, een geheimhoudingsplicht.
Wil je liever niet dat jouw dossier gebruikt wordt bij een kwaliteitscontrole? Stuur dan een mail naar Service & Info. Zij verwerken je bezwaar zodat je dossier niet voor controles gebruikt wordt.
Voor de kwaliteit van zorg is wetenschappelijk en statistisch onderzoek heel belangrijk. Voor wetenschappelijk onderzoek kunnen jouw gegevens anoniem gebruikt worden. Deze gegevens zijn niet herleidbaar tot jou als persoon. Je privacy is volledig gewaarborgd. Als jeāÆdit ondanks de anonimiteit niet wilt, kun jeāÆhiertegen bezwaar maken. Gebruik hiervoor het formulier ābezwaar gebruik anonieme gegevensā. Dit formulier kun jeāÆopvragen via jouw behandelaar.
Jouw gegevens en jouw behandeling zijn uiterst privƩ. Informatie die niet volledig anoniem is, mogen we niet zomaar gebruiken. Daar is eerst jouw toestemming voor nodig. Die toestemming vragen we aan jou als dat van toepassing is en je kunt altijd weigeren.